donderdag 28 mei 2015

Filosofen over het onderwijs: Tobben over zingeving blijft

Voorbeeld van belemmering zijnsontwikkeling

In het kader van het denken over het onderwijs van de toekomst werd aan 4 filosofen een bijdrage gevraagd. Hun bijdrage: "Het tobben over zingeving blijft, ook als je 21st century skills hebt."
Wat een armoede en wat een belemmering voor de ontwikkeling van leerlingen is dat. Sterker nog, het belemmert de ontwikkeling van het Zijn als zijnde de staat waarin de zingeving voltooid is. Daardoor houdt het het ego in stand terwijl het ego zelfdestructief is en nu de climax daarvan wordt bereikt. Wat blijven wetenschappers als gevolg van hun wetenschappelijke opleiding zich toch baseren op het maakbaarheididee en daardoor verstoken van het Zijn en de ontwikkeling ervan. Niet wetende wat ze daarmee het onderwijs en de samenleving onthouden. Het wordt dan ook tijd dat de politiek ingrijpt, want de wetenschap is een volkomen gesloten bolwerk ook al is het mede dankzij de wetenschap duidelijk dat het leven niet maakbaar is en de problemen dus niet op grond van dit maakbaarheididee opgelost kunnen worden.

Bron: Trouw, Letter en Geest 9 mei 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten